Ofotbanen AS (OBAS) var en norsk operatör med en omfattande trafik även i Sverige i början av 2000-talet. Man hade bland annat flera kontrakt på transporter till sågverk och massaindustrin under röjningarna efter stormen Gudrun.

För sin verksamhet hade företaget flera begagnade norska lok av typerna Di3  och El13. Verksamheten tycktes blomstra, men plötsligt förlorade man flera viktiga kunder och verksamheten gjorde konkurs. Trafiken som Ofotbanen AS bedrev har idag tagits över av flera andra operatörer. Ofotbanen är också namnet på järnvägen mellan Narvik och Riksgränsen och det var här som tågoperatören Ofotbanen AS startade sin verksamhet 2001.

Ett samarbete mellan norska NMJ och danska Heljan gjorde att det för några år sedan kom en modell i H0 av dieselloket Di3 även i Ofotbanen AS  färgsättning. Idag har både NMJ och Hobbytrade planer på modeller av Ofotbanens ellok av typen El13 och modeller beräknas komma ut i handeln under 2011.

Vagnarna för massaved som vi använder i vårt OBAS-tåg har tillverkats av Klein på uppdrag av Borlänge Mj-klubb. Precis som i verkligheten handlar det om vanliga containervagnar som byggts om med timmerbankar och skyddsgaller på vagnarnas gavlar.

[nggallery id=30]